Fietsen zonder gedoe
Steden kleuren Delfts blauw. Vooral studenten hebben de swapfiets, met kenmerkende blauwe voorband, ontdekt. Directeur en mede-oprichter Steven Uitentuis: ‘Het sluit aan bij de trend van bezit naar gebruik.’ Dat schrijft het AD.
Wat is een swapfiets?
,,Swapfiets is een fietsabonnement. Zoals je muziek luistert via Spotify en films kijkt via Netflix, leek het ons een goed idee om een abonnement te kunnen afsluiten voor je fiets. Het sluit aan bij de trend ‘van bezit naar gebruik’. Het is geen deelfiets die je maar even gebruikt. Het is ook geen leasefiets, want de fiets wordt niet van jou. Voor een vast bedrag per maand heb je altijd een goed werkende fiets, inclusief service. Als er iets kapot gaat, zorgen wij ervoor dat de reparateur langskomt om de fiets te maken.”
Hoe kwamen jullie op het idee?
,,Toen we nog aan de TU Delft studeerden, keken we vanuit de faculteit uit op een fietspad. Daar zagen we alle studenten langskomen op oude barrels. Dat komt doordat ze geen geld hebben voor een goede fiets en ze bang zijn dat-ie wordt gestolen. Wij hebben berekend wat het zou kosten om iedereen van een goede fiets te voorzien. We kwamen uit op een bedrag van ongeveer 15 euro per maand. We hebben veertig fietsen gekocht en zijn begonnen. Die fietsen waren zo weg. Daarom kochten we er nog honderd bij, die ook binnen twee weken allemaal in gebruik waren. Toen zijn we even gestopt om alles goed uit te denken. Daarna ging het hard. Er rijden nu 65.000 swapfietsen rond en we blijven groeien.”
Die 15 euro per maand is 180 euro per jaar. Best veel geld…
,,Niet als je het onze klanten vraagt. Je krijgt niet alleen een goed werkende fiets, maar ook service. Als je een lekke band hebt, kun je bellen en dan zorgen wij voor een reparatie aan de deur. Je hebt nooit gedoe. Er zijn mensen die wel vier fietsen per jaar verslijten. Die zijn goed af met een abonnement bij ons. Studenten betalen trouwens 12 euro per maand.”
Er is wel kritiek op de strenge, kleine lettertjes.
,,Met onze algemene voorwaarden willen we misbruik voorkomen. De fietssleutels zijn niet kopieerbaar. We kunnen op verzoek reservesleutels aanmaken bij de producent. Die sleutels kosten 15 euro, dat is duurder dan normale fietssleutels. Verder vragen wij onze klanten om zuinig om te gaan met de fiets die ze gebruiken. Fietsen die dubbel op slot staan, worden minder vaak gestolen. Vandaar een nalatigheidboete van 60 euro als de fiets op een enkel slot staat. Als je fiets is gestolen en je hebt geen sleutel meer betaal je de nieuwprijs van de fiets, 350 euro.”
Als je een deelfiets pakt, ben je goedkoper uit. En ze staan overal.
,,Voor een deelfiets betaal je per uur. Onze fiets wordt gewoon van jou. Als je regelmatig een deelfiets gebruikt ben je veel duurder uit. Daarbij is ons plan beter voor het milieu. Die deelfietsen slingeren overal rond.”
Waarom een blauwe voorband?
,,Wij wilden iets opvallenders dan een stickertje om mensen onze fietsen te kunnen laten zien. Een gekleurde band bleek een optie. We hebben blauw gekozen omdat we oorspronkelijk een Delfts bedrijf zijn, dus Delfts blauw. De zwarte voorbanden gebruiken we voor het vervangen van achterbanden.”
Hebben jullie de fietsen zelf ontworpen?
,,Ja. We bestellen ze bij Union maar hebben zelf een paar zaken aangepast om te zorgen dat ze niet zo snel kapot gaan. Onze bagagedrager zit bijvoorbeeld voorop en niet achterop, zodat de gebruiker niet iemand achterop kan nemen. Want dan gaat de achterband sneller kapot. Verder hebben onze fietsen een goede ketting en zit de lamp mooi weggestopt om te beschermen tegen vandalisme.”
Last van diefstal?
,,Helaas wel, ondanks het ring- en kettingslot waar onze fietsen standaard mee worden geleverd. We kunnen wel goed in kaart brengen waar in Nederland veel fietsen worden gestolen. We overleggen regelmatig met de politie, over hoe ze de fietsdieven in de kraag kunnen vatten.”
Zou je dit concept ook kunnen uitbreiden naar bijvoorbeeld wasmachines of televisies?
,,De trend van bezit naar gebruik blijft. Maar wij blijven ons focussen op waar we goed in zijn: fietsen.”