Home > Persoonlijke financiën > Kasten vol cash
Persoonlijke financiën

Kasten vol cash

Kasten vol cash

kledingkastGemiddeld hebben we vijftig kledingstukken alleen voor de sier in de kast hangen, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Toch is het in de praktijk best lastig om minder te kopen. ,,We bezwijken voor al die mooie spullen die in een winkel staan. Nieuwe kleding kopen geeft ons een goed gevoel”, aldus de onderzoekster.

 

Een paar dagen geleden kwam ik thuis met een nieuwe trui. Zachtblauw. Helemaal mijn kleur. Maar wel mijn achttiende trui in de kast. Nodig? Absoluut niet! Gelukkig makend? Ook niet echt.

Ik ben niet de enige die te veel kleding koopt en sommige kledingstukken zelfs nooit draagt, blijkt uit onderzoek dat de Hogeschool van Amsterdam deed in samenwerking met een aantal partners waaronder textielinzamelaar Sympany.
De onderzoekers namen vijftig kledingkasten onder de loep. De resultaten zijn weliswaar niet representatief voor alle Nederlandse kasten, want daar hadden de onderzoekers duizenden kasten voor moeten doorlichten, maar ze vertellen wel iets over kledingbezit van Nederlanders.
Mensen hebben gemiddeld 173 kledingstukken in kast liggen. Bijna een derde van die kledingstukken was het afgelopen jaar niet gedragen en is dus overbodig. Weinig verrassend is dat vrouwen, jonge mensen en stedelingen meer kleding bezitten dan mannen, ouderen en dorpelingen.

Onderzoekster Irene Maldini is geschrokken van de cijfers. ,,Ik ben al een tijd bezig met onderzoek naar kledingaankopen. Ik wist al dat we weer meer kleding kopen sinds de economische crisis voorbij is. Maar het verbaast me hoeveel ongebruikte kleding mensen hebben. Uit Noors onderzoek blijkt dat een vrouw gemiddeld maar tussen de 24 en 33 kledingsstukken nodig heeft.
Hoewel we minder kopen dan mensen in Engeland, Scandinavië en Duitsland, neemt het aantal aankopen wel toe. Dat doen we niet op basis van nood, maar omdat we het willen. Zelfs mensen die weinig te besteden hebben, kopen toch veel kleren.”

Even de kleding in mijn eigen kast tellen. Behalve de eerdergenoemde 18 truien heb ik – schrik niet – 16 broeken, 2 korte broeken, 20 blouses, 14 jurken, 8 rokken, 7 jassen, 6 vesten, 8 jasjes, 25 tops, 16 shirts en 28 paar schoenen. Mijn sokken, ondergoed, sjaals, badkleding en sportkleding heb ik niet geteld. Misschien zat er nog iets in de wasmand dat niet in de telling is opgenomen. Van die blouses draag ik er zes heel veel. De rest nauwelijks of niet. Maar het is wel leuk om zoveel kleurtjes te hebben hangen. Datzelfde geldt voor de rest. Kleur en keuze genoeg, maar ik weet dat ik toch vaak hetzelfde aantrek. Zeker de helft van mijn spullen wordt bijna nooit gedragen.

Waarom blijf ik, net als veel anderen, kleding kopen die ik niet nodig heb?
Jenny van Doorn, universitair hoofddocent marketing, deed hier onderzoek naar. ,,Het heeft te maken met verlangen. Zolang we niet in de buurt zijn van een winkel, snappen we prima dat we voldoende spullen hebben. We weten best dat we niets nieuws meer nodig hebben. Het probleem begint zodra we een boetiek binnenstappen. Dan bezwijken we toch massaal voor die mooie schoenen die zo goed zullen staan bij onze zwarte jurk. Terwijl we best weten dat we meer dan genoeg schoenen hebben.
We kopen ook snel teveel. Als je in winkel komt voor een broek, neem je rustig een trui mee die je niet nodig hebt, maar die er mooi bij staat. Het nadenken stopt en het gevoel neemt het over. Dat geldt niet alleen in de winkel, maar ook bij online shoppen. Dat heeft nog een extra “nadeel”: Online winkels zijn nooit zijn gesloten.”

Volgens Van Doorn doen winkels hun best om ons tot kopen aan te zetten. ,,Dat doen ze door een gevoel van schaarste op te wekken. Ze geven bijvoorbeeld tijdelijke korting. Je denkt zo dat je meteen moet toeslaan, terwijl je beter een nachtje over de aankoop kunt slapen. Vaak is de kooplust de volgende dag verdwenen. Ook als je ziet dat een winkel nog maar één of twee stuks op voorraad heeft, besluit je sneller iets te kopen dat je niet nodig hebt.

Door de snel wisselende collecties die kledingwinkels tegenwoordig hebben, schaf je ook meer aan. Omdat iets er maar tijdelijk hangt, moet je voor je gevoel direct tot aankoop overgaan. Anders grijp je ernaast. Ook nieuwe, goedkope kledingzaken zorgen voor onnodige aanwinsten. Want als iets weinig kost, is de noodzaak het te laten hangen niet zo groot. Met een trui van een tientje sta je makkelijk zonder nadenken bij de kassa. Waarom niet?”

 

Uit het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat we jaarlijks veertig kledingstukken weggooien en 46 nieuwe items kopen. Bijna vier stuks per maand.

Hoe kunnen we stoppen met al die onnodige aankopen? ,,Shop in je eigen garderobe”, zegt Maldini. ,,Tijdens het onderzoek merkten we dat mensen hun kleding ‘terugvonden’. Ze waren vaak heel verrast over items in hun kledingkast waarvan ze helemaal waren vergeten dat ze die hadden. Soms duik je uit de hoekjes van je kast nog mooie spullen op.
Aanrader is ook om nieuwe combinaties te verzinnen met kleren die je hebt. Een te kort jurkje kun je leuk combineren met een broek. Een spijkerbroek die je alleen naar je werk draagt, kan met een mooi topje best aan naar een feest.”

Maar ook als we goed naar deze tips kijken, blijven we toch kopen. Dat begrijpt Maldini best. ,,Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan. We willen graag een beetje variëteit in onze kleding. We dragen het niet alleen omdat we het nodig hebben. Mooie nieuwe kleren geven ons zelfvertrouwen en het gevoel dat we er goed uitzien.”

Kader:

Capsule collectie

Een aantal ontwerpers heeft tegenwoordig een capsulecollectie voor mensen die graag minder willen bezitten. ‘Capsule’ staat voor compact. Het gaat om een collectie bestaande uit een klein aantal kledingstukken en accessoires die goed met elkaar zijn te combineren.

 

Kader:

Tips om te voorkomen dat je kleding koopt

- Wacht een paar dagen voordat je iets koopt. Misschien verdwijnt het acute gevoel van iets willen hebben. Als je het toch aanschaft, heb je er in elk geval goed over nagedacht en doe je de aankoop weloverwogen.

- Schrijf je uit voor modenieuwsbrieven, vermijd winkels en online winkels.

- Denk goed na of het item wel iets voor jou is. Laat je niet verleiden door naaldhakken als je iemand bent die elk ochtend een spijkerbroek en sneakers uit de kast pakt. En hoe vaak ga je die mooie jurk aantrekken?

- Bedenk wat je al hebt wat er op lijkt. Inventariseer je kast. Kijk goed wat er allemaal hangt en ligt. Vaak vind je nog wel iets dat eigenlijk heel leuk is.

- Spaar voor iets groots (vakantie, designmeubel). Dan heb je minder geld om direct te besteden aan iets onnodigs.

- Laat je niet verleiden door uitverkoop. Het lijkt misschien heel goedkoop als je iets voor de helft kunt kopen. Maar nog steeds geef je een aardig bedrag uit voor iets dat je niet echt nodig hebt.

 

De cijfers:

De gemiddelde Nederlandse kast bevat 173 items

50 items worden nooit gedragen

Elk jaar koopt de Nederlander gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken

Elk jaar worden er per persoon gemiddeld 40 kledingstukken weggegooid

De omzet van de kledingbranche is momenteel ongeveer 7,5 miljard euro.
Nederlanders besteden gemiddeld ongeveer 900 euro per jaar aan kleding.
Ongeveer zeven procent van die aankopen doen we online.

 

Cijfers: HvA, Gfk en CBS